أعلام الطب … والخطأ !!

image002 image004

من عاين كتاب “عيون الأنباء في طبقات الأطباء “، لابن أبي أصيبعه عرف أن علماء المسلمين لهم مشاركات واكتشافات عديدة في الطب .

والخطأ يحدث في هذا الباب عندما يختزل الإنجاز الطبي في ” ابن سينا ” فتسمى به المستشفيات والصيدليات والبرامج والشوارع والمدارس ، وابن سينا وان كان طبيبا حاذقا إلا أنه من الفلاسفة الذين وقعوا في طوام في باب الإعتقاد هي من المكفرات ، وقد بين ذلك الغزالي في كتابه “مقاصد الفلاسفة” وبين كفره في كتابه ” تهافت الفلاسفة” .

ونفس الشيء ينطبق على ” الرازي ” صاحب كتاب الحاوي وإن كان أقل ضلالا من ابن سينا .

فليتنبه لهذاولا نبالغ في الثناء على أولئك القوم بدون بيان ضلالهم .

Scholars of Medicine ….. and Mistakes

Whoever read the book of “ Uyuun Al-Anbaa Fe Tabaqaat Al-Attibaa” which authored by Iben AbiUsybi’ah, should know that Muslim scholars have many contributions and discoveries in the field of medicine

The MISTAKE is,however, when the field of medicine made exclusively and credited to “Iben Sina”, as we find many hospitals, pharmacies, streets, schools and programs named after him. We know he was a very professional doctor, nonetheless, from a philosophical perspective he was one of the most deviant philosophers in terms of beliefs as sheikh Al-Ghazali exposed him in his books “Maqasid Al-Phalasipha” and “Tahafut Al-Phalasipha”

This is also applicable to Ar-Razi, who authored the book of “Al-Hawi”, although he was less deviant in comparison with IbenSina

We have to be cautious when we promote such figures except when we expose their deviation

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *